Audi Q5 Sport 3.0 TDI quattro: Doslova nabitý šestiválec o třílitrovém objemu s 210 kW / 286 koní, pohonem 4×4 a 8stupňovou automatickou převodovkou Tiptronic.
V rámci našeho seriálu Fenomén jménem SUV se nám dostala do redakce vrcholná dieselová motorizace modelu Audi Q5. Tento prémiový vůz nenechá nikoho chladným už na první pohled. Námi testovaný automobil byl v šedé barvě Quantum, jež se nejprve jeví jako „obyčejná základovka“, ale teprve po čase si uvědomíte, jak moc je barva zajímavá, krásná a praktická. Vůz byl navíc ve verzi Sport s příplatkovým paketem S-line. Ten dodává vzhledu ještě větší dynamičnost a sportovní charakter. Kompletní výraz luxusně-terénního vozu navíc dokreslují i dvacetipalcová kola Audi Sport.
Uvnitř vozu se snoubí sportovní elegance s praktičností
Interiér vozu už na první pohled nezapře, že je Audi prémiovou značkou. Kvalitní materiály a přesné dílenské zpracování na vás dýchá ze všech stran. Ohromí vás i dostatek prostoru, a to jak pro řidiče, tak i spolujezdce. Potřebné místo pro tři lidi naleznete i na zadních sedačkách, ale jak už to tak bývá skoro u všech aut, větší pohodlí si vychutnáte, posadíte-li se tam pouze ve dvou. Nicméně na to, že Q5 není největším modelem Audi, se za celkový prostor rozhodně stydět nemusí. V zadní části je k dispozici i vyklápěcí střední opěrka, která je dostatečně široká a pevná. Pro větší komfort je i v zadní části vyvedena středová zóna klimatizace. V celém voze je rovnoměrně rozloženo 19 reproduktorů audio systému Bang & Olufsen s 3D prostorovým zvukem. A nutno dodat, že tak nádherný a čistý zvuk jsem už dlouho nikde nezažil, a neublížilo mu ani to, když jste „volume“ vygradovali na maximum. Vraťme se ale zpět na přední sedačky. Ty mimochodem jsou velmi praktické a nevadí ani absence odvětrávání. Příjemný povrch z jemné kůže Nappa v kombinaci s hlubším kosočtvercovým prošíváním zamezuje klasickému pocení, díky dobrému proudění vzduchu. Posed je ve vozidle dostatečně vysoký, nabízí se proto prvotřídní rozhled za volantem, který je ještě více umocněn poměrně slabými A sloupky. Veškeré potřebné technologie a ovládání jsou na těch správných místech, takže v tomto případě není na adresu jejich rozložení žádných výtek.
Zaměřeno na technologie vozu
Při usednutí za volant bude první věcí v hledáčku vašich očí příjemně zpracovaný Audi Virtual Cocpit, jenž nabízí nemalé množství nastavení digitálního displeje, který si rychle oblíbíte pro jeho propracovanost a široké možnosti. Námi testovaný vůz byl i díky příplatkovým paketům nabitý technologiemi, které dokážou zpříjemnit nejednu jízdu. Za zmínku stojí hlavně adaptivní pneumatický podvozek, díky kterému si vychutnáte pohodlnou jízdu v jakémkoliv terénu. Dále jsou tu k dispozici pokročilé technologie jako například: Navigace MMI včetně příjemně umístěného touchpadu, spolu s ním i systém Audi connect, který díky přítomné SIM je stále online. Nechybí ani Parking systém plus, adaptivní tempomat, parkovací asistent, line i odbočovací asistent, usnadnění jízdy v dopravní koloně, světelný a dešťový senzor či kamery snímající okolí vozu s panoramatickým zobrazením. A takto bychom mohli ještě hojně pokračovat, protože Audi Q5 je vůz technologiemi doslova nabitý, zvláště v příplatkových paketech, které nabízejí to nejlepší, co je na současném automobilovém trhu k dispozici. Pro nadcházející období určitě oceníte i vyhřívané přední sedačky a volant.
Co se kvalitních technologií týče, nesmíme zapomenout zmínit LED světlomety Audi Matrix, jež nabízejí absolutní komfort za každého počasí i v rámci nočního ježdění a jež jsme si po celou dobu zápůjčky nemohli vynachválit.
Motorizace a jízdní vlastnosti
Jak už jsme zmiňovali na začátku článku, na test se nám dostal ostře nabitý vidlicový šestiválec o objemu 3.0 litrů s 210 kW/286 koňmi s pohonem 4×4 a 8stupňovou automatickou převodovkou Tiptronic. To vše ve spojení s turbem, takže o pořádný zátah, hlavně při sportovním režimu, není nouze. Navíc při dokonalém komfortu z jízdy a doslova bezhlučném provozu, a to i díky akustickým předním sklům. I tady se naplno využívá adaptivní pneumatický podvozek, jenž dočista eliminuje nerovnosti na vozovce. I na takzvaných „pražských kočičích hlavách“ je jízda příjemná a tichá, což velmi oceníte. Toto středně velké SUV je přes svoji nemalou váhu velmi dobře ovladatelné. To, že se motor doslova nikdy „nezadýchá“, je dáno i propracovaným pohonem quattro (v tomto případě s centrálním mezinápravovým diferenciálem Torsen) značky Audi, na který může tato stáj být právem hrdá, což jsme si otestovali i na výjezdu černé sjezdovky STOH ve Špindlerově Mlýně.
Celkové dojmy: Plusy i mínusy modelu
Naše celkové dojmy z modelu Audi Q5 Sport 3.0 TDI Quattro doslova předčili naše očekávání. Tento prémiový vůz se může rovnou zařadit na přední příčky současného fenoménu jménem SUV. Jediné, co budete muset udělat oproti jiným konkurenčním vozům, je sáhnout si hlouběji do své peněženky, protože ač tento model začíná na necelém 1 600 000 Kč, rozhodně se vyplatí si dokoupit příplatkové pakety, které ze základu udělají doslova výkladní skříň současného automobilismu. Námi testovaný vůz se usídlil včetně příplatkové výbavy na celkové ceně 2 283 600 Kč včetně DPH. Ceníky naleznete zde v odkazu.
Plusy: Příjemná spotřeba paliva na takto těžký vůz, dokonalé odhlučnění, komfort při jízdě a kvalitní audio systém.
Mínusy: Pro některé terény zbytečně tvrdý podvozek a vyšší hmotnost vozidla.
Technická specifikace vozidla Audi Q5:
Motor / Elektronika
Typ motoru: Vidlicový šestiválec (V6) |
Zdvihový objem cm3: 2967 |
Max. výkon v kW (koních) při 1/min.: 210 (286)/3750-4000 |
Max. točivý moment, Nm při 1/min: 620/1500-3000 |
Přenos výkonu
Druh pohonu: Pohon 4×4 (Torsen) |
Převodovka: 8-stupňová automatická (Tiptronic) |
Hmotnost / Kapacita
Hmotnost v kg: 1945 |
Objem zavazadlového prostoru v l: 550 |
Kapacita palivové nádrže v l (cca): 65 |
Výkon / Spotřeba paliva
Max. rychlost v km/h: 237 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h ve vt.: 5,8 |
Palivo: Diesel |
Spotřeba paliva při kombinovaném provozu, v l/ 100 km: 6,4 |
Emise CO2 v g/km: 149 |
Emisní norma: EU6 |
Rozměry
Délka, mm: 4663 |
Šířka, mm: 1893 |
Výška, mm: 1659 |
Rozvor náprav, mm: 2819 |