Ještě nikdy nebyl design v automobilovém průmyslu tak důležitý. To potvrzuje nyní i rozhodnutí poroty ankety Zlatý volant 2013. Peter Schreyer, prezident a šéfdesignér koncernu Hyunda-Kia, od ní získal Čestný Zlatý volant za výjimečný přínos automobilovému průmyslu.
Peter Schreyer je šéfdesignérem Kia Motors od roku 2006 a na začátku roku 2013 byl jmenován prezidentem všech designérských center Hyundai-Kia. Schreyer, který odpovídá za design produktů pátého největšího výrobce automobilů na světě, je teprve druhým designérem v 31leté historii Zlatého volantu, jemuž bylo toto ocenění uděleno. V roce 1995 jej jako první získal Giorgetto Giugiaro.
„Jsem nesmírně hrdý, že jsem obdržel toto významné ocenění. Je to pro mě osobně velké vyznamenání a zároveň je to také uznání pro naše týmy designérů po celém světě, které po celé roky odvádějí tak vynikající práci,“ řekl Schreyer. „Kia mi dala jedinečnou příležitost začít s čistým listem papíru a dát automobilové značce zcela novou, charakteristickou tvář. Odpovědnost za design celé skupiny rozšířila tuto vzrušující výzvu o další rozvoj designu vozů Hyundai při současné zřetelné diferenciaci stylistických strategií značek Kia a Hyundai,“ vysvětlil šedesátiletý designér.
Peter Schreyer vystudoval mnichovskou Univerzitu aplikovaných věd a londýnskou Royal College of Art, která mu udělila v roce 2007 čestný doktorát. Schreyer byl před příchodem ke značce Kia zodpovědný za design průkopnických modelů, jako byly Audi TT, Volkswagen New Beetle a Volkswagen Passat.
Schreyer vyvinul pro značku Kia filozofii designu, která je postavena na jednoduchosti a srozumitelnosti a která významně přispěla k úspěchu značky – Kia v uplynulých pěti letech zdvojnásobila objem celosvětového prodeje a v roce 2012 prodala více než 2,7 milionu vozů. Celá skupina se v poslední době těší silnému růstu, díky němuž se celkový prodej v loňském roce vyšplhal na 7,1 milionu vozů.
Designérská studia Kia v Koreji, USA a německém Frankfurtu navrhla pod Schreyerovým vedením celou řadu atraktivních vozů. Mezi ně patří crossover Kia Soul, kompaktní SUV Kia Sportage, elegantně sportovní Kia Optima, koncept elektromobilu Kia POP, designérská studie Kia GT a koncept sportovního kompaktního vozu Kia provo s pohonem všech kol.
Schreyerův designérský rukopis nese nyní kompletní modelová řada značky Kia. Posledním modelem, který byl pod Schreyerovým vedením kompletně přepracován,
je nová Kia Carens, která se v Evropě prodává od května 2013 a přináší do segmentu rodinných MPV novou vizuální dynamiku.
Elegance a přitažlivost designu Kia je patrná nejen z tržního úspěchu značky,
ale i z velkého počtu ocenění, jež obdržela poté, co Peter Schreyer přijal její nabídku.
V prestižní anketě red dot design award získalo ocenění již deset modelů Kia.
Navíc sedan střední třídy Kia Optima a nová Kia pro_cee’d získaly dokonce ocenění Best of the Best. Odborníci oceňují také celkovou strategii designu značky Kia, neboť porota ankety Automotive Brand Contest udělila korejskému výrobci cenu Best of the Best v kategorii Brand Design 2011.
Zlatý volant je považován za nejdůležitější evropské ocenění v automobilovém průmyslu. Anketa založená v roce 1976 oceňuje nejlepší nové modely osobních vozů představené v daném roce, zatímco Čestný Zlatý volant je udělován vedoucím osobnostem automobilového průmyslu od roku 1983. Tuto prestižní cenu získali rovněž dva závodní jezdci: Michael Schumacher (1993) a Lewis Hamilton (2007).
Vítěze automobilových kategorií volí, buď čtenáři časopisů Bild am Sonntag a AutoBild, nebo nezávislá porota složená ze 40 celebrit, závodních jezdců, inženýrů, designérů a motoristických novinářů. Vítěze Čestného Zlatého volantu vybírají zástupci obou publikací a vydavatelství Axel Springer.