Hned na začátku testu se musím přiznat, že jsem nikdy nebyl příznivcem automobilů Citroën, prostě ta auta nikdy neměla ten správný drive a designově mě nikdy nepřitahovala. Co se týče jízdních vlastností, tak o tom ani nemluvě. O to více jsem byl zvědavý na první prémiový vůz s označením DS, který se mi dostal do rukou.
Citroën DS4 mě nadchl už na začátku hlavně celkovým designem, je vidět, že tady dostali konstruktéři poměrně volné ruce a tato sázka se ukázala jako velmi zdařilá. Už když jsem auto přebíral, tak jsem nevěřil vlastním očím, protože DS4 je asi první Citroën, za kterého bych se nestyděl a hrdě by obýval mojí garáž. Však i sousedé, kteří disponují velmi zajímavými kousky v našich společných garážích se mě ten týden několikrát ptali, jestli je to opravdu Citroën. Ano je, odpovídal jsem a byl jsem poprvé hrdý na tuto značku.
Nicméně ani po usednutí za volant vás neopustí nadšení z toho vozu. Interiér velmi dílensky propracovaný a všechny věci jsou na těch správných místech. Vše nádherně koncepčně tak, jak má být. Interiér je dobře sladěný a velmi nadšený jsem byl i ze sportovních sedaček, které jsou prošívané s logem DS a dobře vás podrží v zatáčkách, což u daného výkonu bylo velmi potřebné. Palubovka je celá kůží obšitá a nad ní velmi dominuje panoramatické čelní sklo, které vede až nad hlavy předních cestujících a dotváří tak nádhernou linii celého vozu uvnitř. Jediné co by se dalo vytknout je absence stahování zadních oken, které zbytečně tomuto vozu ubírají na komfortu.
Auto na test jsme měli ve speciální edici Fabourg Addict, která má černo-fialový lak, polepy černé střechy a kryty zrcátek vše s motivy DS. O to více toto auto upoutává pozornost, kterou si právem zaslouží. Podívejte se na fotografie, kde vidíte vůz, který má v sobě designovou kombinaci malého SUV kříženého s coupéčkem. I přesto, že je tento model pětidvěřový, tak v něm rodiné auto moc nehledejte a svojí cílovku má spíše u vozů pro 2 osoby. Neříkáme, že v autě není dostatek místa, ale prostě pocitově to není rodinný vůz. Elegantní a zároveň robustní design ještě dokreslují vystouplé blatníky a to celé je podtržené paketem Faubourg Addict s 18“ litinovými koly s barevným středem laděným do odstínu karoserie a dalšími vychytávkami... Ohledně designu se tak tomuto hatchbaku nedá nic vyčíst.
Co se týče motorizace, tomuto modelu dominoval čtyřválcový dvoulitr v dieselovém provedení. 160 koní pod kapotou a 340 Nm točivého momentu. Auto má velmi slušnou dynamiku, kterou oceníte při předjíždění a zrychlování. Ani váha něco nad 1.400 kg není pro tento motor žádný problém. Odhlučnění vozu je velmi dobré, rozhodně ten dobrý výkon není uvnitř vozu nikde slyšet. Velmi spokojeni budete se spotřebou. Na tento výkon vozu, je až překvapivě nízká. V průměrné spotřebě se budete pohybovat něco okolo 5-6 l /100 km.
A teď ještě k jízdním vlastnostem vozu. Ovládání je velmi příjemné a posilovač řízení dotváří přesné pohyby s vozem, občas jen více cítíte rázy na řízení, ale to opravdu jen ve vyaokých rychlostech na nerovné české vozovce. Řazení je velmi přesné a oceníte velmi jemné a účinné brzdy. Velmi mile mě překvapil podvozek a auto i v těch nejostřejších zatáčkách dobře sedí a dá se tak naplno využít jeho výkonu a otáček motoru, který je živý i v tomto dieselovém provedení. Tohle auto si budete užívat jak ve městě, na dálnici, tak i pokud ho proženete někam do hor, jako jsme to udělali mi, že po německých dálnicích jsme jeli na focení do Špindlerova Mlýna. Sami se podívejte jak to DS-ku sluší u Špindlerovské přehrady.
Na závěr bych k tomuto autu dodal, že jako celek je velmi zdařilé, od designu až po jízdní vlastnosti vozu a v této speciální edici s velmi neodolatelným a působivým vzhledem, budete tak trochu nad ostatní vyčnívat a budou vám ho potají závidět. Myslím, že by vám toto auto nemělo chybět ve vaší garáži, protože to místo si tam určitě zaslouží. A Citroënu posíláme pochvaly za prémiovou řadu DS.
Rychlé hodnocení:
Plusy
Působivý a originální design automobilu
Kvalitní design, materiály a zpracování interiéru
Výborné odhlučnění interiéru
Relativně nízká spotřeba
Dobré jízdní vlastnosti
Přesné řazení a účinné brzdy
Záruka 5 let/120.000 km
Minusy
Špatný výhled vzad z místa řidiče
Okna v zadních dveřích, která není možné spustit
Příliš velké množství ovládacích prvků na volantu
Vyšší cena
Nedostupnost ventilační funkce sedadel (když už speciální edice)
Lehce přehlednutelný ukazatel rychlosti
(pokud není navíc nastaveno digitálně uprostřed přístrojové desky)
Technická specifikace:
Motor DS4 2.0 HDi, přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 – 3000
Palivo: nafta
Maximální rychlost (km/h): 212
Spotřeba (město/mimo/kombi - l/100 km): 6.6 / 4.3 / 5.1
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 385 / 1021
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 560
Rozměr pneu: 225 / 45, R 18
Délka: 4 275 mm
Šířka: 1 810 mm
Výška: 1 523 mm
Rozvor: 2 612 mm