Model CBR500R vstupuje do roku 2016 připraven na akci díky sérii inovací, která zahrnuje nový agresivní sportovní vzhled, LED světla, větší palivovou nádrž, nastavitelnou přední vidlici či vyladěný zvuk produkovaný novým výfukem přispívajícím k centralizaci hmoty.
Zatímco 471cm3 DOHC motor s výkonem 35 kW a spotřebou 3,4 l/100 km a rám z ocelových lichoběžníkových trubek zůstaly nezměněny, vstupuje CBR500R do nového modelového roku s novým agresivním a aerodynamickým vzhledem Aerodynamické proporce stroje jsou připraveny rozříznout vzduch, zatímco LED světlomet a zadní světlo dodávají motocyklu prémiový charakter. Vizuální přitažlivost dále zvyšují dynamické nové barvy.
Zvětšená palivová nádrž umožňuje delší dojezd, zatímco celkový dojem podtrhují drobná vylepšení, jako je odklopné víčko palivové nádrže, nastavitelná páčka brzdy nově tvarované sedadlo, či klíč zapalování s vnitřním výbrusem.
K lepší jízdě přispívá přední vidlice s nastavitelným předpětím, inovovaný buben řazení usnadňující změny rychlostních stupňů či nový tlumič výfuku s vyladěnou vnitřní konstrukcí, jenž vydává ostrý zvuk, jaký si stroj s písmeny CBR v názvu zaslouží.
Na přídi stroje se nachází ostře řezaná kapotáž, kdy každá křivka a každý úhel přecházejí až na sportovně zvednutou záď. Dva zkosené LED světlomety jsou kompaktní, ale vyznačují se vysokým jasem. Společně se dvěma pozičními světly dotvářejí asertivní přikrčené linie modelu CBR500R.
Úzké štěrbiny nad oběma světlomety přivádějí vzduch do vnitřku kapotáže, čímž snižují tlak v oblasti přídě. Otvor ve spodní části štítku omezuje turbulence a přispívá k plynulému proudění vzduchu kolem přilby jezdce.
Linie stroje přecházejí do linií boční kapotáže, která rovněž obsahuje otvory pro lepší aerodynamiku a proudění vzduchu ke vzduchové komoře a výrazné boční štěrbiny. Na obrysovou linii kapotáže plynule navazují boční kryty a palivová nádrž. Všechny linie se navzájem spojují a navazují na sebe. Částečně černé díly kapotáže spolu s bočními panely zdůrazňují a snižují celkové proporce stroje.
Detaily zvyšující komfort jezdce zahrnují odklopné víčko palivové nádrže a 5stupňové nastavení polohy brzdové páčky. Nový „vlnovitý“ klíč je hladší a působí prémiovějším dojmem. Závěsy stupaček jezdce i spolujezdce jsou menší, přičemž stupačky spolujezdce z hliníkové slitiny a integrovaná madla dotvářejí charakter stroje a přispívají k dojmu vysoké kvality. Zadní sedlo je pozoruhodně malé a je zakončeno čirým LED světlem a ostře řezaným (a snadno demontovatelným) ocelovým prvkem pro upevnění blatníku.
Obsáhlý přístrojový panel je tvořen digitálním ukazatelem rychlosti, sloupcovým digitálním otáčkoměrem, počítadlem kilometrů, dvěma denními počítadly, hodinami a digitálním ukazatelem hladiny a spotřeby paliva. Do zapalování je zabudován imobilizér HISS (Honda Intelligent Security System); pod sedlem se nachází prostor pro uložení U-zámku.
Model CBR500R bude k dispozici v šesti barevných provedeních:
bílá Ross White a červená Millennium Red (trikolóra)
žlutá Lemon Ice Yellow / černá Graphite Black
černá Graphite Black / oranžová Candy Energy Orange
červená Millennium Red
bílá perleťová Pearl Metalloid White
matná černá Matt Gunpowder Black
Všechna barevná provedení obsahují bílé dekorační polepy.
Nabídka originálního příslušenství Honda pro CBR500R zahrnuje vyhřívané rukojeti, karbonový přední blatník, kryt zadního sedla, U-zámek, sports tail pack, zadní vnitřní blatník, ochrannou nálepku na nádrž a zásuvku pro nabíjení elektrických přístrojů.
Osmiventilový kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor u modelu CBR500R nabízí skvělou rovnováhu fyzických rozměrů, pružnosti a výkonu. „Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního a vyvažovacího hřídele je velmi podobný řešení použitému u čtyřválcových motorů Honda RR a většina vnitřní konstrukce a technických řešení je převzata přímo ze strojů CBR600RR a CBR1000RR.
Vrtání a zdvih je 67 mm x 66,8 mm; zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované k vyvažovacímu hřídeli a jeho nízká hmotnost umožňuje motoru volně se otáčet se sníženou setrvačností.
Vstřikování paliva PGM-FI zajišťuje vynikající odezvu plynu, přičemž nejvyššího výkonu 35 kW je dosaženo při 8 500 ot./min. a 43 Nm točivého momentu při 7 000 ot./min.
Motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, který prostřednictvím čtyř závěsů na hlavě válců zvyšuje tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření. Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti prachu. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm.
Velikost vrtání 67 mm je stejná jako u modelu CBR600RR. Tvar pístů vychází z řešení použitého u modelu CBR1000RR, které snižuje jejich hlučnost při vysokých otáčkách. Tření je sníženo přidáním kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). Solná lázeň AB1, která se používá po nitridování v solné lázni, vytváří stejně jako u CBR600RR a CBR1000RR membránu chránící před oxidací.
Kliková skříň používá odstředivě litá tenkostěnná pouzdra, která jsou díky stejným roztečím vrtání jako u CBR600RR co nejkompaktnější a nejlehčí. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Olejové čerpadlo se stejnou vnitřní strukturou jako u modelu CBR1000RR má lepší odvzdušňovací výkon, snížené tření. Hlubší olejová vana snižuje přelévání oleje při prudších průjezdech zatáčkami a při brzdění. Objem olejové náplně činí 3,2 litru.
Šestistupňová převodovka vychází z jednotky použité u sourozenců RR a využívá stejnou konstrukci řadicích ramen a spojovacího mechanismu. V rámci inovací pro rok 2016 došlo s cílem usnadnit provoz ve městech k úpravě napětí pružin bubnu řazení, jenž se navíc vyznačuje novým tvarem střední části. Výsledkem je hladší a snazší řazení. Výsledkem je hladší a snazší řazení.
Proudění vzduchu od vzdušníku až po výfuk je co nejpřímější a přepážka uvnitř vzduchové komory rozděluje proud vzduchu mezi oba válce. Nový tlumič výfuku obsahuje dvě vnitřní komory spojené děrovanou trubicí. Je fyzicky kratší, čímž přispívá k centralizaci hmoty, o 2 kg lehčí a s rostoucími otáčkami produkuje ostrý a výrazný zvuk.
CBR500R má rám z 35mm kosočtvercových ocelových trubek, který je lehký a pevný a poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá ke snížení vibrací.
Rozvor kol je 1 410 mm, předsazení a závlek činí 25,5°/102 mm. Tyto hodnoty jsou zárukou pohotového a přesto jistého řízení. Centralizace hmoty, kdy motor je velmi blízko čepu kyvné vidlice, umožňuje hbité zatáčení. Stabilita je zajištěna díky optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo. Pohotovostní hmotnost činí 194 kg.
Sedlo je umístěno nízko (ve výšce 785 mm), díky čemuž je Honda CBR500R snadno ovladatelná, zatímco relativně vysoko umístěná řídítka usnadní nalezení sportovní jízdní pozice jezdcům různých výšek.
Celkové rozměry jsou 2 080 mm x 750 mm x 1 145 mm, světlá výška je 140 mm. Palivová nádrž nyní pojme 16,7 litru včetně rezervy a v kombinaci s vynikající úsporností motoru umožňuje dojezd až 470 km.
41mm teleskopická vidlice se zdvihem 120 mm je zárukou dynamické a stabilní jízdy. Pro rok 2016 získal model CBR500R možnost nastavení předpětí odpružení a vidlice jsou zakončeny modrými alumitovými koncovkami. Zadní tlumič Pro-Link nabízí 9 úrovní nastavení předpětí a je spojen s tuhým kyvným ramenem z ocelových profilů. Koncový převod je zajištěn 520mm utěsněným řetězem.
Lehká, 17palcová litá hliníková kola, mají paprsky ve tvaru písmene Y s dutým průřezem. Šířka předního kola je 3,5 palce s pneumatikou 120/70-ZR17, zadní kolo má šířku 4,5 palce a pneumatiku 160/60-ZR17. Přední vlnovitý kotouč o průměru 320 mm s dvoupístovým třmenem doplňuje zadní kotouč o průměru 240 mm s jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy.
Technické parametry
MOTOR |
|
Typ | Řadový, kapalinou chlazený dvouválec |
Zdvihový objem | 471 cm3 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání & zdvih | 67 mm x 66,8 mm |
Kompresní poměr | 10,7:1 |
Maximální výkon | 35 kW při 8 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 43 Nm při 7 000 ot./min. |
Olejová náplň | 3,2 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM |
|
Karburace | PGM FI |
Objem palivové nádrže | 16,7 litru |
Spotřeba paliva (WMTC) | 3,4 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA |
|
Startér | Motor |
Kapacita baterie | 12 V/8,6 AH |
Výkon alternátoru | 23,4 A při 2 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ |
|
Typ spojky | Lamelová, mokrá |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM |
|
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily |
PODVOZEK |
|
Rozměry (D´Š´V) | 2 080 mm x 750 mm x 1 145 mm |
Rozvor kol | 1 410 mm |
Úhel přední vidlice | 25,5 stupně |
Závlek | 102 |
Výška sedla | 785 mm |
Světlá výška | 140 mm |
Pohotovostní hmotnost | 194 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL |
|
Typ vpředu | Konvenční 41mm teleskopická vidlice s nastavením předpětí. |
Typ vzadu | Prolink s jedním tlumičem s 9 úrovněmi nastavení tuhosti, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů |
KOLA |
|
Typ vpředu | z lehké slitiny, vícepaprsková |
Typ vzadu | z lehké slitiny, vícepaprsková |
Velikost ráfku Přední | 17 x MT3,5 |
Velikost ráfku Zadní | 17 x MT4,5 |
Pneumatika vpředu | 120/70ZR – 17M/C |
Pneumatika vzadu | 160/60ZR – 17M/C |
BRZDY |
|
Systém ABS, Typ | 2kanálové |
Typ vpředu | Jeden vlnovitý kotouč, 320 mm, 2pístový třmen |
Typ vzadu | Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen |
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA |
|
Přístrojový panel | Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva a ukazatel okamžité spotřeby, digitální hodiny |
Zabezpečovací systém | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Světlomet | 3,8 W potkávací 6,4 W dálkový x 2 reflektor |