Od svého představení v roce 2002 nabízí Honda CRF450R kombinaci užitného výkonu a naprosté kontroly, ztělesnění slova „rovnováha“ z perspektivy jezdce a umožňuje profesionálním i amatérským závodníkům i hobby nadšencům vytěžit maximální výkony ze sebe i ze svého stroje. Tento stroj se osvědčil jako špičkové sportovní náčiní na všech úrovních, zatímco svou spolehlivostí, dlouhou životností a kvalitou zpracování se řadí na špičku ve svém segmentu.
Díky neustálému vývoji získal v každém modelovém roce od uvedení na trh řadu vylepšení, která vycházela zejména z účasti strojů Honda v motocyklových závodech po celém světě. V modelovém roce 2013 se tento model představil se zcela novým rámem s centralizací hmoty a s inverzní přední vzduchovou vidlicí KYB. Tato významná vylepšení měla za cíl pomoci jezdci zkrátit čas na ujeté kolo a usnadnit ovládání stroje na zemi i ve vzduchu.
V roce 2014 tento model přišel s řadou drobných změn v odpružení i ve výkonech motoru, které odrážely zkušenosti získané při závodech. Pro sezónu 2015 se vývojáři společnosti Honda zaměřili na drobné změny, které přinášejí velký rozdíl, aby se nová Honda CRF450R již v sériovém provedení pocitově co nejvíce blížila továrnímu stroji MX1.
Informace o modelu pro rok 2015
Výkon a točivý moment jednoválcového motoru se zdvihovým objemem 449 cm3 byly výrazně změněny s důrazem na jejich lepší přísun a lepší kontrolu nad trakcí zadního kola již od nízkých otáček. Výkon ve vysokých otáčkách se zvýšil díky nové konstrukci hlavy podle specifikace HRC, novému výfukovému potrubí / tlumičům výfuku a nastavení jednotky elektronického vstřikování PGM-FI Dual Fuel. Další vylepšení převodovky, pístů a klikového hřídele přispěly k ještě lepší dlouhodobé odolnosti. Nový chladič zajišťuje lepší chlazení motoru.
Plynulé změny charakteru motoru umožňuje tlačítko pro změnu režimu motoru (Engine Mode Select Button - EMSB) se třemi režimy, které je průlomovým řešením značky Honda u terénních strojů, a které jezdci dává na výběr ze tří jízdních režimů pomocí tlačítka na pravé rukojeti. V režimu 1 nabízí elektronická řídicí jednotka motoru (ECU) standardní kombinaci map, režim 2 slouží pro sametově hladké ovládání škrticí klapky, zatímco režim 3 poskytuje agresivní odezvu a výkon za všech podmínek.
48mm pneumatická vidlice KYB Pneumatic Spring Forks (PSF), která před dvěma roky přepsala pravidla pro odpružení předního kola, se nyní posouvá na další úroveň (PSF2) a vyznačuje se inovovanými lehčími vnitřními částmi a přibližně o 10 % nižším třením. K ovládacím prvkům na horní části vidlice přibyla možnost nastavení tlumení v odskoku při vysokých a nízkých rychlostech; také ovládací prvky zadního tlumiče byly racionálně sloučeny na jedno místo.
Inovovaný přední brzdový kotouč o průměru 260 mm nahrazuje dosavadní kotouč o průměru 240 mm, zatímco hliníkový zdvojený rám, kyvné rameno a zavěšení zadního kola Pro-Link zůstaly nezměněny. Přehled vylepšení modelu CRF450R pro rok 2015 završuje nové grafické provedení a agresivní pneumatiky Dunlop MX52, které - podobně jako všechny ostatní změny - stroj ještě více přibližují strojům továrních jezdců HRC.
Motor
Výsledkem snažení konstruktérů je vyšší výkon a točivý moment již od nejnižších otáček, jeho hladký a lineární průběh ve středních otáčkách, i vyšší špičkový výkon a vyšší maximální otáčky. To vše jezdci poskytuje více jistoty při ovládání plynu, konzistentní vlastnosti při průjezdu zatáčkami a méně řazení díky širšímu rozsahu otáček motoru. Maximální výkon vzrostl o 0,9 kW na 39,5 kW při 9 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 48Nm při 7 000 ot./min.
K živé odezvě přispívá zejména inovovaná čtyřventilová hlava válce Unicam a nový výfuk. Hlava byla navržena podle specifikací závodních strojů HRC pro sezónu 2014 a výfukové kanály jsou u ní umístěny vpravo, nikoliv vlevo.
Díky tomu bylo možné použít kratší, optimalizované výfukové potrubí, které již nadále nemusí obtáčet rám, a jeho délka se díky tomu snížila o 320 mm. Dva výfuky mají navíc větší vnitřní průměr. Duální jednotka elektronického vstřikování paliva PGM-FI byla revidována s ohledem na vyšší výkon motoru.
Tlačítko EMSB vyvinuté značkou Honda umožní i průměrnému jezdci výrazným způsobem měnit styl jízdy. Novinka spočívá v tom, že namísto ladění během týdne s nadějí na úspěch (nebo s nutností brát si přenosný počítač na závodní trať) jezdci stačí – v závislosti na podmínkách – pouze zastavit s motorem ve volnoběžných otáčkách a na necelou sekundu stisknout tlačítko, kterým vybere další mapu v pořadí.
Použitou mapu signalizuje dobře viditelná LED dioda, která po krátkém stisknutí lehkého tlačítka počtem zablikání informuje jezdce o zvoleném režimu. Výběr nové mapy je jezdci rovněž potvrzen.
Režim 1 využívá standardní kombinaci map zapalování a vstřikování paliva, jež se vyznačuje vyváženým průběhem výkonu a točivého momentu. Režim 2 je určen pro jízdu na kluzkém blátivém povrchu a umožňuje lepší ovládání škrticí klapky, jež přináší pocit lepší kontroly umožňující využití sebemenších náznaků trakce. Režim 3 se oproti tomu vyznačuje tvrdostí a agresivním přísunem výkonu, čímž je vhodný například pro jízdu v hlubokém měkkém písku. Režimy 2 a 3 je možné dále upravit stávajícím nástrojem HRC pro mapování hardware a software.
Vnitřní architektura motoru zůstala nezměněna: vrtání a zdvih mají hodnoty 96 mm x 62,1 mm, průměr sacích ventilů je 36 mm a průměr výfukových ventilů je 31 mm. Kompresní poměr dosahuje hodnoty 12,5:1, avšak 46mm škrticí klapka je vybavena novou vratnou pružinou, která umožňuje její mnohem lehčí – a méně únavné – ovládání.
Další vnitřní vylepšení se zaměřila na zvýšení odolnosti. Levá část klikové skříně byla v okolí uložení a čepu klikového hřídele vyztužena. Kvůli zvýšenému výkonu prochází píst stejným procesem tepelné úpravy, jako u modelu CRF250R. Ozubená kola každého převodového stupně (kromě prvního) jsou nyní vyrobena z nikl chrom molybdenové oceli.
Tento materiál, který společnost Honda vyvinula v jiných oblastech výroby, je o 10 % pevnější než chrom-molybdenová ocel, kterou nahrazuje, aniž by přitom došlo k nárůstu hmotnosti. Hmotnost setrvačníku alternátoru a startéru byla zvýšena o 20 g, což se projevilo ve 4,5% zvýšení setrvačnosti – ze 7,75 kg/cm2 na 8,1 kg/cm2 – a v důsledku toho k lepšímu průběhu točivého momentu.
Díky inovovanému vedení výfukového potrubí bylo možné zaměnit rozměry pravé a levé části chladiče, takže větší chladič se nyní nachází na levé straně. Zúžil se rozestup mezi žebry chladiče, konkrétně ze 3,75 na 3,5 mm, čímž vznikla hustší struktura s větším povrchem, jež zajišťuje efektivnější chlazení.
Podvozek
Zdvojený hliníkový rám šesté generace má hmotnost 9,35 kg a byl od počátku navržen pro 48mm vidlici KYB PSF, jež se vyznačuje lepší charakteristikou odpružení (v porovnání s ocelovými pružinami) a zajišťuje špičkovou boční přilnavost předního kola a tím i ovladatelnost stroje v zatáčkách.
Nynější druhá generace KYB PSF2 se pak vyznačuje ještě lepšími vlastnostmi při směrovém přechodu z komprese do odskoku. V každém rameni se nachází inovovaná „inverzní“ patrona s 32mm pístem, jež snižuje kritickou neodpruženou hmotnost, zatímco na straně tlumení při stlačování je použita nová konstrukce využívající vnitřního tlaku, díky kterému odpadá nutnost použít těsnění. Díky tomu došlo ke snížení tření o 10 %, což se pozitivně odrazilo v odezvě vidlice a pocitu z jízdy.
Systém nuceného mazání distribuuje při kompresi provozní kapalinu zpětným ventilem mezi vnitřní a vnější část tlumiče, čímž se snižuje riziko úniku oleje a je zajištěno mazání ložiska. Zdvih zůstal zachován na hodnotě 310 mm.
Pro lepší použitelnost jsou navíc všechny nastavovací prvky na vidlici KYB PSF2 integrovány do inovovaných aluminiových víček, přičemž nastavení rychlé/pomalé komprese a rychlého/pomalého odskoku je oddělené pro pravou a levou stranu na každém víčku. Předpětí se nastavuje vzduchovým ventilem Schrader.
Rám modelu CRF450R se vyznačuje centralizací hmoty a nízko položeným těžištěm, jež snižují fyzickou setrvačnost a zlepšují stabilitu ve vyšších rychlostech. Sklon vidlice 27,40°, závlek 114mm a rozvor kol 1 492 mm jsou zárukou absolutně přesného zatáčení a poskytují jezdci přesnější informaci o dostupné trakci; celková pohotovostní hmotnost stroje je 111 kg. Hliníkové kyvné rameno se vyznačuje vysokou tuhostí zajišťující menší deformace při jízdě v kolejích a lepší trakci při výjezdu ze zatáček.
Je spojeno s kompaktním zadním tlumičem KYB; výhoda centralizace hmoty v této oblasti spočívá v menším setrvačnosti podél osy stroje. Lepší stabilita umožňuje agresivnější brzdění. Podobně jako u PSF2 je tento tlumič nyní vybaven nastavovacími prvky – nastavením rychlé/pomalé komprese a odskoku – soustředěnými pro snazší přístup nad nádržkou. Zdvih tlumiče je nastaven na 133,5 mm, což odpovídá zdvihu zadní nápravy 315 mm.
Důmyslné rozmístění jednotlivých zařízení kolem rámu přispívá k centralizaci hmoty; všechny elektrické součásti – řídicí jednotka, kondenzátor, regulátor a svazky kabelů – jsou lehké a jsou umístěné uprostřed pod tělesem škrticí klapky.
Celá konstrukce modelu CRF450R pro rok 2015 je věrná sloganu značky Honda „man maximum/machine minimum (MM)“, který klade maximální důraz na potřeby jezdce. Nedílnou součástí tvarů modelu CRF450R je prvotřídní jízdní ergonomie.
V souladu s tím kryty chladiče, boční kryty, sedlo a palivová nádrž vytvářejí štíhlý, hladký a plynulý celek, díky kterému má jezdec velkou volnost a flexibilitu pohybu. Nové potisky a provedení detailů u modelu CRF se ještě více blíží vzhledu továrních závodních strojů. Další drobná změna spočívá v použití černých žeber chladiče na těžko přístupných místech. Nová zjednodušená konstrukce palivové hadice usnadňuje čištění a údržbu; objem palivové nádrže činí 6,3 litru.
Větší vlnovitý kotouč o průměru 260 mm nabízí lepší rozptyl tepla, vyšší brzdný účinek a lepší pocit díky dvoupístovému třmenu; na zadním kole se je použit 240mm vlnovitý kotouč s jednopístovým třmenem. Nové kryty vidlice a dvoudílný kryt kotouče jsou lakované bílou barvou, zatímco přední a zadní brzdové kryty jsou nyní černé.
Lehké hliníkové ráfky s drátěným výpletem snižují neodpruženou hmotnost; přední ráfek má rozměr 21 x 1,6 palce a zadní 19 x 2,15 palce. Oba ráfky jsou obuty do špičkových pneumatik Dunlop MX52F/MX52, jež se vyznačují vynikající přilnavostí za různých podmínek, výborným pohlcováním nerovností z boků, zapuštěnou kostrou a vyšší odolností.
Pro model 2015 bude k dispozici široká nabídka balíčků údržby.
Technické parametry
MOTOR |
|
Typ | Kapalinou chlazený 4taktní jednoválec uni-cam |
Zdvihový objem | 449,7 cm3 |
Vrtání ´ zdvih | 96,0 mm x 62,1 mm |
Kompresní poměr | 12,5 : 1 |
Maximální výkon | 39,5 kW při 9 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 48,0 Nm při 7 000 ot./min. |
PALIVOVÝ SYSTÉM |
|
Karburace | Vstřikování paliva |
Objem palivové nádrže | 6,3 litru |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA |
|
Zapalování | Plně tranzistorové |
Startér | Pákou |
HNACÍ ÚSTROJÍ |
|
Typ spojky | Lamelová, mokrá |
Typ převodovky | Se stálým záběrem |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM |
|
Typ | zdvojený hliníkový, trubkový |
PODVOZEK |
|
Rozměry (D´Š´V) | 2 188mm x 827mm x 1 271mm |
Rozvor kol | 1 492mm |
Úhel přední vidlice | 27°40' |
Závlek | 114mm |
Výška sedla | 952 mm |
Světlá výška | 329 mm |
Pohotovostní hmotnost | 111 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL |
|
Typ Přední | Inverzní 48mm vidlice Kayaba PFS2 (zdvih 310 mm) |
Typ Zadní | Centrální tlumič Kayaba spojený se systémem Honda Pro-Link (zdvih 315 mm, zdvih vidlice 133,5 mm) |
KOLA |
|
Typ Přední | Hliníková s drátěným výpletem |
Typ Zadní | Hliníková s drátěným výpletem |
Pneumatika vpředu | 80/100-21 Dunlop MX52F |
Pneumatika vzadu | 100/90-19 Dunlop MX52 |
BRZDY |
|
Vpředu | 260mm hydraulická, vlnovitý kotouč |
Vzadu | 240mm hydraulická, vlnovitý kotouč |