Lexus představil celosvětově první vůz s tetováním. Navrhla jej a vytvořila přední umělecká tatérka Claudia De Sabe z Londýna a využila k tomu kompaktní model Lexus UX v čistě bílém provedení.
Namísto tetovací jehly použila mini vrtačku Dremel a s ní na karoserii znázornila motiv kapra koi představující tradiční japonské umění znázorňující hodnoty štěstí a vytrvalosti.
Tatérka pomocí vrtačky odstranila povrchový pigment, aby odhalila podkladový kov a vytvořila komplexní vzor. Poté ručně nanesla pět litrů vysoce kvalitního autolaku ke zvýraznění detailů.
Jako finální úpravu doladila klíčové prvky a snažila se o dosažení výraznějšího 3D efektu, následně vůz dostal ochranný lak, aby mohl vyjet do běžného provozu.
Pět osmihodinových směn práce
Celý postup od prvotního nákresu si vyžádal šest měsíců, samotné „tetování“ zabralo pět osmihodinových směn intenzivní práce. Práce byla fyzicky náročná s ohledem na vibrace vrtačky a samotný objekt, který na rozdíl od člověka nebylo možné během práce natáčet do pohodlnější pozice.
Zatímco drobné nepřesnosti u tetování člověka lze snadno zapracovat nebo zabarvit do celkového vzoru, „rytina“ vytvářená pomocí mini vrtačky si žádá absolutní přesnost.
Odhad ceny? Skoro čtyři miliony
Tetované UX sice nenese žádnou cenovku, ale odhaduje se, že zakázková práce by stála více než 120 tisíc liber, v přepočtu okolo 3,6 milionu korun. Své umění Claudia de Sabe promítla na kov namísto lidské pokožky vůbec poprvé.
„Když tetujete člověka, musíte přemýšlet o svalech a tkáni pod pokožkou. U vozidla zase záleží na změnách tvarů karoserie v celkovém rámci. Lexus UX je k tomuto projektu ideální pro jeho aerodynamický tvar. Vše od křivek na bocích karoserie až po tvar okének, vše je dynamické a krásné,“ uvedla Claudia de Sabe, které při práci asistoval její manžel, původem z Japonska.
Projekt vzdává hold řemeslnému zpracování takumi, které je nedílnou součástí každého vozu Lexus, o čemž svědčí detaily designu a bezchybné provedení.
Lexus stejnou měrou promítá do designu svých vozidel tradiční japonské estetické kvality, což je viditelné např. u obkladů kabiny UX s texturou papíru zvaného washi nebo hladkého spojení interiéru a exteriéru prostřednictvím čelního skla. To poukazuje na architekturu japonských domů zvanou engawa.