Společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) právě oslavila 10 let od uvedení městského elektromobilu i-MiEV, který pomáhal celému automobilovému průmyslu prošlapávat cestu při zásadní změně směřování k sériově vyráběným elektromobilům (EV).
i-MiEV si postupně získal pověst modelu schopného nabídnout ekologický provoz, tichý chod, dobré jízdní schopnosti a nízké dopady na životní prostředí. Modelu i-MiEV se dostalo uznání nejen pro jeho ekologické přednosti, ale i spolehlivé služby ve státní správě mnoha zemí, stejně tak jako ve vozových parcích taxislužeb, autopůjčoven apod. Kromě toho se i-MiEV ukázal jako důležitý pomocník při přírodních katastrofách, kdy nedostatek benzínu brání v používání vozů se spalovacími motory.
Pohonné ústrojí i-MiEVu se rovněž dobře uplatnilo v užitkovém modelu Minicab MiEV, uvedeném na trh v roce 2011. Například Mitsubishi letos v září dodá japonské poště 1 200 těchto vozů. Minicab MiEV je i přes své malé rozměry dostatečně prostorný k nasazení doručovacími službami ve městech.
Celosvětové prodeje modelů i-MiEV a Minicab MiEV za 10 let od uvedení již přesáhly 31 tisíc vozů (údaj ke konci dubna 2019).
Zásadní je též skutečnost, že i-MiEV urychlil výzkum a vývoj Mitsubishi na poli hnacích ústrojí pro elektromobily, což se v roce 2013 přímo odrazilo v uvedení modelu Outlander PHEV s pokrokovým hybridním pohonem, jenž kombinuje elektromotory a benzínový motor. Outlander PHEV též poslední čtyři roky za sebou (2015-2018) reprezentuje nejprodávanější plug-in hybridní vůz na evropských trzích.
Baterie modelu i-MiEV o kapacitě 16 kWh společně s kompaktním elektromotorem na zadní nápravě poskytuje vozu vynikající jízdní vlastnosti a dojezd 160 km (NEDC), resp. 105 km (WLTP). Vůz je díky svým kompaktním rozměrům skvěle využitelný ve městě, nicméně díky chytře obestavěnému prostoru nabízí dost místa pro čtveřici cestujících.
V souladu s rostoucí poptávkou po elektromobilech pracuje Mitsubishi na komerčním využití technologií V2H a V2G (Vehicle to Grid, vozidlo vs. elektrická síť) s cílem dále rozvíjet a prosazovat elektromobily a plug-in hybridy (PHEV). Výrobce toto vnímá jako další krok na cestě do nové epochy definované těsnými vazbami mezi automobilem a člověkem, resp. společností a životním prostředím.
O modelu i-MiEV
Model i-MiEV získal v soutěži Auto roku Japonska 2009-2010 speciální ocenění v kategorii nejvyspělejších technologií. Činnost pohonného ústrojí a baterií řídil vyspělý systém, jenž byl mnohem propracovanější než všechny předchozí technologie. Tomuto řešení se dostalo uznání v roce 2009, kdy byl integrovaný řídicí systém vozidla vybrán do Automobilové síně slávy Japonska jako vítěz kategorie Automobilová technologie roku 2009.
Historie elektromobilů Mitsubishi
Model i-MiEV byl též průkopníkem technologie V2H (Vehicle-to-Home). Po velkém zemětřesení na východě Japonska v roce 2011 urychlilo Mitsubishi vývoj zařízení MiEV Power Box (síťový zdroj MiEV), které se tak k zákazníkům dostalo rok před plánovaným termínem. i-MiEV coby průkopník dobíjení V2H dokáže v případě výpadku elektřiny zajistit napájení domácích spotřebičů.
Mitsubishi se věnuje výzkumu a vývoji elektromobilů již od roku 1966. Dnes stále prodávaný model i-MiEV je výsledkem více než 50 let vývoje elektromobilů Mitsubishi. Přinesl na trh hned několik inovací, včetně využívání vyspělých lithium-iontových bateriových modulů a dobíjení pomocí elektrického rozhraní CHAdeMO a Type1. Uvedené inovace již 10 let pomáhají prodlužovat dojezd na elektřinu i zvyšovat počet dobíjecích zařízení. To se následně odráží ve stále lepší praktické využitelnosti elektromobilů v každodenním životě.