Dopravní infrastruktura v Praze zažívá v posledním desetiletí silné přetížení. Nejenže auta stojící permanentně v kolonách přispívají ke zhoršené kvalitě ovzduší a stoupajícímu podílu CO2 v atmosféře, ale zhuštěná automobilová doprava znamená i ztížení podmínek pro parkování v podstatě v celém městě. v centru Prahy a okolí je často nadlidský výkon, který dokáže pořádně znepříjemnit den. Jednou z cest jak městu s jeho dopravní situací pomoci a a snížit uhlíkové emise je využití sdílené dopravy. V tomto článku se blíže podíváme konkrétně na česká sdílená elektrokola Freebike.
Smyslem sdíleného elektrokola v kopcovitém městě, jakým je například Praha, je zaprvé ulehčit současné přetížené osobní dopravě a také snížit počet emisí v ovzduší. Místo využívání taxislužeb nebo osobního vozu pro cesty do práce a na schůzky si lze snadno vypůjčit jedno z 500 elektrokol ve městě, dojet na potřebné místo, zde kolo zaparkovat a díky modernímu achytrému systému elektrokolo ho během pár sekund vrátit. Žádné hledání místa k zaparkování auta, žádné řetězy a zámky.
Ušetřený čas je velice důležitý pro rychlý život ve městě, nicméně to samo o sobě nestačí. Sdílená elektrokola Freebike mají obrovský potenciál přilákat do sedla daleko více cyklistů než kola běžná. Jedním z důvodů je podpora elektromotoru, díky kterému lze na tomto kole jezdit i na důležité schůzky a do práce, aniž by se člověk zapotil, musel se v práci sprchovat a převlékat. Díky snadnějšímu šlapání pak není cyklistika v Praze jen záležitostí sportovců a nadšenců, protože můžou jezdit i lidé v ne úplně perfektní fyzické kondici nebo klidně starší spoluobčané.
Právě zvýšení počtu cyklistů a zájemců o cyklodopravu je pak nejsilnější pákou pro zlepšení podmínek pro všechny cyklisty ve městě. Tlak veřejnosti povede k příznivější pohledu na cyklistiku ze strany městských částí, a k následné větší podpořebudování nových cyklostezek, pruhů pro cyklisty i nových stojanů a zlepšení celé infrastruktury. Tento postupný příklon k cyklistice bude mít za následek částečný odklon od využívání osobních automobilů, zlepšení dopravní situace i kvality vzduchu ve městě.
Kromě dlouhodobého přínosu myslí tvůrci českého elektrokola Freebike i na ekologické dopady krátkodobé. “Baterie, na které naše elektrokola jezdí, dobíjíme tzv. zelenou energií, kterou nakupujeme z obnovitelných zdrojů, nemusíte se tedy bát, že sice jezdíte na elektřinu, která je původem například z uhelných elektráren,” vysvětluje Ondřej Kolek ze společnosti HOMEPORT, která Freebike vyvinula a v Praze provozuje. “Kolegové, kteří celé kolo od šroubků až po samotnou baterii a elektroniku vyvinuli, si dali na konstrukci velmi záležet a kromě toho, že má jeden Freebike životnost 6 let v provozu, tak je také z 98 % elektrokolo recyklovatelné. Zároveň se při šlapání a brzdění rekuperuje energie. Přibližně 20 % energie z každé jízdy je takto dobito. Máme také plán, že pokud se bude Freebike v Praze dařit, rádi bychom časem pořídili solární panely na náš sklad a servis, aby veškerý provoz byl kompletně zelený. Tak teď už jen popřát spoustu šťastně najetých kilometrů Prahou na nových elektrokolech a snad již brzy čistší ulice i vzduch. Ať to všem pěkně jezdí!”
Aplikaci Freebike si můžete zdarma stáhnout v App Store či Google Play.
Veškeré informace naleznete na stránkách prague.freebike.com.