Dnes už si jen starší řidiči pamatují časy, kdy po silnicích jezdily vozy bez posilovače řízení. Dnes už je posilovač poměrně běžnou výbavou všech vozů a snad si už ani nedokážeme představit, jaké to bylo bez něj. Někteří sice mohou namítat, že řidič už nemá kontakt s tím, co dělá přední náprava, ale výhody posilovače jistě předčí i tento drobný nedostatek. I posilovače si prošly vývojem – nejprve byly ty hydraulické, pak elektrohydraulické až po dnes nejběžnější elektromechanické. Aby ale vše dobře fungovalo, je nezbytné pravidelně doplňovat nebo kompletně vyměnit kapalinu do posilovače.
Proč dochází ke zhoršení kapaliny?
Pokud je posilovač řízení přetěžován a dochází k velkému poklesu tlaku v systému, může dojít k předčasnému zhoršení kvality oleje. Mezi nejčastější příčiny patří přehřátí, intenzivní využití servořízení nebo nevhodná kapalina, která neodpovídá požadavkům vozu.
Kdy je potřeba kapalinu vyměnit?
Obvyklá doporučení udávají, že kapalinu je nutné vyměnit jednou za 1-2 roky nebo každých 100 000 kilometrů. Někdy je však nutné k tomuto kroku přistoupit i dříve, a to zejména tehdy, pokud zaregistrujete změnu barvy oleje, výskyt zápachu, zvýšení odporu volantu nebo únik kapaliny.
Jak na to?
Výměna kapaliny není žádná věda. Budete potřebovat velkou injekční stříkačku, nádobu na vypuštění staré tekutiny a také ochranné rukavice. Přední část vozu zvedněte a pomocí injekční stříkačky odčerpejte starou kapalinu. Poté odpojte hadici zpátečky a vypusťte olej. Do systému nalijte novou kapalinu a několikrát otočte volantem, dokud se nezablokuje. Vše doplňte až po rysku, která je na nádrži a hadici opět připevněte zpět na své místo. Následně nastartujte a zkuste otočit volantem do obou směrů. Tato práce by vám neměla zabrat více než 30 minut. Není třeba oslovovat profesionály, snadno to zvládnete i sami.
Zdroj obrázku: wiroj Roudkhlay / Shutterstock.com