Soustředění se na město, ekologické požadavky, ekonomický tlak: zákazníci se dnes zajímají především o spotřebu paliva. Značka Citroën reaguje na tuto novou výzvu stejně jako vždy za pomoci veškeré své kreativity a technologií, výsledkem je vůz C4 Cactus Airflow 2L, který se představí na pařížském autosalonu.
Koncept C4 Cactus Airflow 2L vykazuje spotřebu pouhé 2 l/100 km. Tato velmi nízká spotřeba je výsledkem:
- optimalizace designu a zlepšení aerodynamiky o 20 %,
- snížení jízdního odporu (pneumatiky Tall&Narrow)
- odlehčení, které snižují celkovou hmotnost vozu o 100 kg
- použití technologie Hybrid Air, která vede ke snížení spotřeby o 30 %.
Již sériový Citroën C4 Cactus nabízí řadu předností snižujících spotřebu: hladké čisté linie, technologie snižující hmotnost vozu, účinné motory.
U konceptu C4 Cactus Airflow 2L jde Citroën ještě o něco dál.
1. Optimalizovaný tvar zlepšující aerodynamiku
V jedinečném designu vozu Citroën C4 Cactus se snoubí uživatelské vlastnosti a krása, plynulé objemy a výrazné grafické prvky zdůrazňující funkčnost (ochrana pomocí prvkům Airbump a podběhy kol; přeprava nákladu s využitím střešních oblouků; světlo díky velkému panoramatickému oknu).
U koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L byly kvůli vylepšení aerodynamiky oproti sériovému vozu upraveny nebo přidány některé stylové prvky:
- Stylové prvky s proměnlivou geometrií:
- Nový přední nárazník se třemi řízenými vstupy vzduchu, které se spouští v závislosti na použití vozu, aby se zachovalo optimální otevření, jak z hlediska chlazení motoru, tak proudění vzduchu.
- Za zadní postranní okénko byly přidány mobilní boční spojlery pro lepší navádění toku vzduchu kolem vozu.
- Ráfky kol jsou opatřeny mobilními klapkami, které se otevírají a jsou řízeny odstředivou silou
- Stylové prvky s pevnou geometrií:
- Vůz je opatřen devatenáctipalcovými pneumatikami Tall&Narrow poslední generace. Tyto velmi úzké pneumatiky zlepšují díky svému „ultra ultra“ nízkému valivému odporu (WBRR) a lepšímu aerodynamickému odporu energetickou výkonnost vozu. Jejich velký průměr rovněž zvyšuje komfort, neboť pneumatiky lépe pohlcují nerovnosti vozovky.
- Do podběhů kol byla přidána vzduchová clona „Air Curtain“. Díky malým vertikálním aerodynamickým štěrbinám na obou koncích předního nárazníku se usměrňuje tok vzduchu podél kol a tím se zlepšuje jeho oběh.
- Byl prodloužen spojler a do zadního nárazníku byl zabudován extraktor vzduchu pro lepší směrování toku vzduchu kolem vozu C4 Cactus Airflow 2 l a pro snížení turbulencí, které mají dopad na aerodynamický odpor vozu.
- Klasická zpětná zrcátka nahradily zpětné kamery, které jsou menší a tenčí, což snižuje jejich dopad na tok vzduchu.
- Byl rovněž zlepšen tvar podvozku. Umožňuje hladký tok vzduchu, kdy se podařilo vyhnout se všem šumům, které s sebou přinášejí součásti vozu zabudované pod autem.
- A konečně je místo předního a zadního modulu světel využit modul s LED diodami. Jeho nízká spotřeba elektřiny přináší úspory energie a tedy i paliva.
Tyto nové stylové prvky jsou dobře rozeznatelné díky použití barev i materiálů. Všechny aerodynamické prvky jsou totiž provedeny v oranžovém odstínu, který posiluje technologický charakter koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L.
Tyto úpravy zvýrazňují design vozu, kdy všechny prvky slouží ke zlepšení aerodynamiky vozu a umožňují tak účinně snížit koeficient pronikání vzduchem a aerodynamický odpor vozu. V porovnání se sériovým modelem byla celková aerodynamika zlepšena o 20 %.
2. Inovativní materiály pro odlehčení vozu
K úspoře 200 kg, o které je vůz C4 Cactus lehčí v porovnání s vozem Citroën C4, se u konceptu C4 Cactus Airflow 2L dosáhlo další úspory 100 kg (včetně pohonné jednotky).
Odlehčení se týká zejména prvků karoserie: u podvozku koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L byly použity nové materiály:
- hliník zejména u horního ochranného krytu, vnitřních nosníků a zadní části podlahy,
- vysokopevnostní ocel u předních podélníků nebo i u příčného svislého plechu pod zadním sedadlem,
- kompozitní materiály u přední části podlahy.
Tyto nové materiály se týkají struktury vozu. Přispívají k pohlcování energie v případě nárazu a odpovídají nejpřísnějším požadavkům v oblasti mechanické pevnosti.
Toto provedení podvozku, využívajícího různé materiály, vedl k vývoji specifických moderních technik montáže automobilů. Zásadním předpokladem snížení hmotnosti budoucích vozů jsou díly karoserie z kompozitního materiálu, jejichž vývoji byla věnována velká pozornost. Jejich masová výroba dnes představuje jednu z nejdůležitějších technologických a výrobních výzev automobilového průmyslu.
Kromě jednotlivých dílů tvořících strukturu vozu byla velká péče věnována všem dalším součástem vozu, u nichž se zkoumala možnost snížení hmotnosti.
Byly zvoleny lehké a výkonné materiály:
- Kompozitní materiály na bázi karbonu se používají u závěsných pružin, horní části víka zavazadlového prostoru, zadní lavice, boků karoserie, stropu, příček stropu, blatníků a dveří. „Texturovaný“ vzhled karbonu u prahových lišt, podběhů kol nebo spodní části předního nárazníku posiluje jejich matný vzhled, který kontrastuje s perleťovým odstínem okolních částí.
- Hliník se používá u rámu motoru, z hliníku je i kapota, stejně jako u sériového vozu C4 Cactus.
Použití těchto materiálů s výrazně nižší měrnou hustotou (2700 kg/m3 v případě hliníku a 1200 kg/m3 v případě karbonu oproti 7800 kg/m3 u oceli) značným způsobem přispívá ke snížení celkové hmotnosti vozu.
Vzhledem k tomu, že záleží na každém gramu, rozhodl se Citroën použít:
- Nové postupy výroby, které vedly ke snížení tloušťky potrubí a manžet a tedy dalšímu snížení hmotnosti.
- Průsvitný polykarbonát u panoramatického střešního okna. Materiál, který je ještě lehčí než vícevrstevné sklo a přitom nabízí stejné tepelně a akusticky izolační vlastnosti a stejně chrání proti pronikání ultrafialového záření.
- Karbonová vlákna u prvků Airbump® pro odlehčení materiálu při zachování jeho technických vlastností.
3. Technologie Hybrid Air pro nízkou spotřebu
Sériový Citroën C4 Cactus vykazuje díky motorům poslední generace s malým objemem, které již dnes splňují budoucí normu Euro 6, jedny z nejlepších výsledků ve svém segmentu z hlediska emisí CO2 (od 82 g/km) a spotřeby (3,1 l/100 km).
Koncepční vůz C4 Cactus Airflow 2L jde díky technologii Hybrid Air ještě dál. Skupina PSA Peugeot Citroën tuto technologii představila v lednu 2013 a na ženevském autosalonu 2013 u vozu Citroën C3. Opírá se o spojení několika osvědčených ústrojí a technologií: tříválcový benzínový motor PureTech, systém skladování energie ve formě stlačeného vzduchu, sestava dvou motorových hydraulických čerpadel a automatická planetová převodovka. Celý systém řídí program, který na základě způsobu jízdy řidiče optimalizuje energetický výdej.
K dispozici jsou 3 režimy:
- režim Air (nulové emise), u něhož motor využívající stlačený vzduch nahrazuje benzínový motor,
- klasický režim, kdy pracuje jen benzínový motor,
- kombinovaný režim využívající jak výkon spalovacího motoru, tak sílu stlačeného vzduchu.
U koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L jsou v zadní části vozu umístěny dvě nádrže na stlačený vzduch vyrobené z kompozitního materiálu.
Motor PureTech 82, který se již používá u sériového vozu, byl optimalizován a lépe vyhovuje novému hybridnímu pohonu. Ztráty způsobené třením, které představují 20 % výkonu, jež motor spotřebuje, byly sníženy díky použití vrstvy Diamond Like Carbon, odlehčení pohybujících se částí a použití ložiska u otáčejících se částí. Tato vylepšení ještě doplnilo použití nových polymerových ložisek a oleje s velmi nízkou viskozitou. Společně s optimalizací účinnosti spalování se celkový výkon motor zlepšil o 5 %.
Spojení motoru PureTech 82 s technologií Hybrid Air u koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L umožňuje snížit spotřebu paliva o 30 % a výrazně přispívá k tomu, aby byl vyvinut vůz, jehož spotřeba bude pouhých 2 l/100 km a jehož výkony se přiblíží k dynamickým výkonům motoru PureTech 110.
TECHNICKÉ VLASTNOSTI:
Pohotovostní hmotnost: 865 kg
Délka: 4156 mm
Šířka: 1729 mm
Výška: 1487 mm
SCx: zlepšení o 20 %
Pohon Hybrid Air spojený s motorem PureTech 82 S&S
Pneumatiky: Michelin 155/70/R19