Společnost Porsche Inter Auto CZ, výhradní dovozce vozů značky Lamborghini do ČR, představuje Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce.
Automobili Lamborghini představilo na autosalonu v Ženevě model Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce. Díky vyššímu výkonu, nižší hmotnosti, vylepšené aerodynamice a inovativním technologiím se Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce stává dosud nejčistším ztělesněním ideálů Lamborghini: nezaměnitelná DNA supersportu Lamborghini, uchvacující dynamika a výjimečně přesná ovladatelnost. Zaměření na redukci hmotnosti a využití inovativních technologií vyústilo v nejsportovněji zaměřené, nejrychlejší a nejemotivnější sériové Lamborghini všech dob. Hmotnost byla snížena o dalších 50 kg díky odlehčené konstrukci, využívající ve značné míře uhlíkových kompozitů. Výkon atmosféricky plněného motoru V12 narostl na 552 kW/750 k. Výkonová hmotnost se tak snížila na 2,03 kg/k. Superveloce zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,8 s a umožní dosáhnout rychlosti přes 350 km/h.
„Nový Aventador Superveloce pokračuje v tradici modelů Lamborghini SV, posouvajících hranice výkonnosti a ryzího potěšení z jízdy,“ tvrdí Stephan Winkelmann, prezident a generální ředitel Automobili Lamborghini. „Původní Aventador byl představen před čtyřmi roky a Superveloce vzdává hold majitelům i komunitě příznivců, jejichž zájem vyústil v historicky největší prodejní úspěch supersportu Lamborghini V12. V Superveloce je jasně patrná zkušenost Lamborghini s lehkými konstrukcemi. Díky použití špičkových technologií v kombinaci s designem, vysokými kvalitativními standardy a prvotřídním zpracováním je Superveloce nejexkluzivnějším, nejryzejším a nejemotivnějším sériovým modelem v dějinách naší značky.“
Výkonová hmotnost
Každý detail Aventadoru Superveloce byl optimalizován pro dosažení co možná nejnižší hmotnosti v kombinaci s využitím nových technologií pro zlepšení dynamických parametrů a jízdních zážitků. Superveloce používá sériově vyráběný skelet Aventadoru, který je tvořen monokokem z uhlíkových kompozitů s hliníkovými rámy. Spolu s dalšími kompozitovými díly, včetně dveřních panelů a nových nárazníků a blatníků SMC, zajišťuje nízkou hmotnost a mimořádnou tuhost. Z tohoto materiálu jsou vyrobeny také vstupy pro vzduch vedený k chladičům a pevné zadní přítlačné křídlo.
Interiér byl kompletně přepracován s jasným cílem: dále omezit hmotnost. Nová sportovní skořepinová sedadla a dveřní obklady jsou z karbonu a kvůli co největšímu odlehčení chybí multimediální palubní systém (k dispozici na přání bez příplatku), koberce i některé tlumicí materiály.
Díky těmto opatřením byla hmotnost Superveloce snížena o 50 kg na výsledných 1525 kg. V kombinaci se zvýšeným výkonem se zlepšila výkonová hmotnost o deset procent na 2,03 kg/k. To přispívá nejen k fenomenálním hodnotám zrychlení, ale zároveň zlepšuje brzdění a boční zrychlení. Superveloce je úžasně výkonné, ale zároveň i lehké a precizní.
Jízdní dynamika
Na modelu Aventador představené zavěšení Lamborghini pushrod doplňují v modelu Superveloce magnetoreologické aktivně řízené tlumiče MRS (Magneto Rheological Suspension), které doslova bleskově reagují na aktuální provozní podmínky a styl jízdy: nastavení tlumení každého z kol se upravuje samostatně při zatáčení, což značně omezuje náklony karoserie a dodává řízení více přesnosti a citlivosti. Adaptivní tlumiče současně potlačují ponořování přídě při brzdění.
Nové je také elektromechanické řízení Lamborghini Dynamic Steering (LDS), jež upravuje převod řízení podle rychlosti jízdy a zvoleného jízdního režimu. Pro Superveloce zajišťuje ještě větší stabilitu ve vysokých rychlostech, přičemž manévrování v nízkých rychlostech je díky němu výrazně snazší.
Lehké kované ráfky s matně černým lakováním mají u Superveloce průměr 20 palců vpředu a 21 palců vzadu. Na přání mohou být opatřeny uchycením s centrální maticí, které je převzaté ze světa automobilových závodů. Do standardní výbavy patří sportovní pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, zajišťující maximální adhezi, a kompozitové karbon-keramické brzdy.
Čistý výkon
Atmosféricky plněný motor V12 s objemem 6,5 l z Lamborghini Aventador byl pro Superveloce přepracován a doplněn zcela novým, lehkým výfukovým systémem. Při zrychlených odezvách proti výchozímu provedení nyní dosahuje výkonu 552 kW/750 k při 8400 min-1. Pro dosažení výše umístěné křivky točivého momentu, a to zejména ve vysokých otáčkách, byl upraven systém proměnného časování ventilů, stejně tak jako variabilní sací trakt. Nejvyšší točivý moment činí 690 Nm při 5500 min-1, přičemž maximální otáčky motoru narostly na 8500 min-1.
Nově vyvinutý výfukový systém snižuje zpětný tlak, ale zároveň zdůrazňuje zvuk mohutného vidlicového dvanáctiválce – od decentního dunění při průjezdu městem v nízkých otáčkách až po ohlušující jekot při jízdě nejvyšší rychlostí. Velmi pokroková převodovka Lamborghini ISR tomuto motoru skvěle sluší. Je to nejrychleji řadící automatizovaná manuální převodovka na světě a přináší bezkonkurenčně emotivní řazení.
Trvalý pohon všech kol nového Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce, naznačovaný číslovkou 4 v označení, využívá pro dělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu elektronicky řízené lamelové spojky Haldex čtvrté generace. Toto řešení dokonale přizpůsobuje dělení momentu aktuálním podmínkám v řádu milisekund. Zadní diferenciál s mechanickou a přední diferenciál s elektronickou závěrou jsou řízeny v rámci stabilizační soustavy ESP, což posouvá jízdní výkony ještě dále. Nastavení jednotlivých skupin vozu (motor, převodovka, diferenciály, tlumení, řízení) lze upravovat přesně podle aktuálních preferencí řidiče, a to prostřednictvím režimů Drive Select s označením Strada (silnice), Sport a Corsa (okruh).
Tvar je dán funkcí
Design nového Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce ztělesňuje agresivní výkony spolu s technickou dokonalostí. U Superveloce konstruktéři již od počátku vývoje těsně spolupracovali s designéry ateliéru Lamborghini Centro Stile s jasným cílem dosáhnout optimální aerodynamické vyváženosti. Společným záměrem bylo vylepšit přítlak na obou nápravách bez negativního vlivu na součinitel odporu vzduchu. Výsledkem je tak zvýšení účinnosti aerodynamiky o 150 % a zvětšení přítlaku o 170 % v porovnání se standardním provedením modelu Aventador. Proto má každý prolis na karoserii Superveloce svůj význam: dále zlepšit výkonnost tohoto supersportovního vozu.
Nejzřetelněji viditelným prvkem je rozměrné zadní přítlačné křídlo ve stylu závodních speciálů, přinášející zvýšení přítlaku a zlepšení aerodynamického odporu. Manuálně ho lze nastavit do jedné ze tří poloh podle jízdního stylu. Tento spoiler tak umí měnit aerodynamické vyvážení vozu až o 15 %. Díky tomu lze garantovat to nejlepší nastavení pro každou jízdní situaci, ať už na silnici, nebo na závodním okruhu.
Přední část vozu byla kompletně přepracována. Působí „otevřenějším“ dojmem, vpřed protažené linie masky s dvojicí vodorovných přítlačných ploch (jedna v barvě karoserie, druhá karbonová) vytvářejí další přítlak pod přední částí karoserie vozu. Zlepšují také stabilitu a ovladatelnost, dále usnadňují zatáčení ve vysokých rychlostech a ve spolupráci s ABS zajišťují přesné a adekvátní impulzy do volantu. Rozměrnější nasávací otvory jsou vizuálním ztělesněním dalších 50 koní výkonu provedení Superveloce a reflektují potřebu dodatečného vzduchu pro chlazení brzd.
Také zadní část karoserie je stylizována v otevřeném, odhaleném duchu. Prvky z uhlíkových kompozitů, většina z nich v černé barvě, naznačují záměr dosáhnout minimální možné hmotnosti. Extrémní a odlehčený charakter provedení Superveloce je patrný z komplexnosti designu viditelného z každého pohledu. Členitý difuzor v zadním nárazníku upravuje spolu se svislými aerodynamickými prvky proudění obtékajícího vzduchu pod vozem.
Rozměrná voštinová mřížka v zádi zajišťuje spolehlivý odvod tepla z prostoru agregátu V12 s objemem 6,5 l. Konstrukce tlumiče výfuku je ze speciálního lehkého materiálu s čtveřicí obnažených koncovek. Ventilační otvory nad zadními blatníky, u standardního Aventadoru pohyblivé, jsou u Superveloce pevné.
Interiér – čistý a opravdový
Exkluzivní povaha Superveloce je zdůrazněna citelně přiostřeným, jedinečně ztvárněným interiérem. Jde o vůbec první sériový automobil značky Lamborghini, jenž využívá inovativního materiálu Carbon Skin®. Jde o zářný příklad vedoucího postavení společnosti Automobili Lamborghini ve výzkumu, vývoji a výrobě CFRP (uhlíkových kompozitů). Tento materiál z uhlíkových vláken je extrémně lehký, a přitom také pružný a pevný. Díly z uhlíkových kompozitů obsahují speciální typ pryskyřice, jsou jemné na dotek a velmi odolné proti opotřebení. Tímto speciálním materiálem je v Superveloce obložen strop a další prvky prostoru pro posádku.
LAMBORGHINI AVENTADOR LP 750-4 SUPERVELOCE - TECHNICKÉ ÚDAJE
PODVOZEK A KAROSERIE
Nosná struktura: Monokok z uhlíkových kompozitů s pomocnými hliníkovými rámy vpředu a vzadu
Karoserie: Zadní kapota, zadní spoiler a boční náběhy vzduchu z uhlíkových kompozitů; hliníková přední kapota, přední blatníky a dveře; zadní blatníky a příčky SMC
Podvozek: Pérování vinutými pružinami a tlumiči MRS s převodem pohybu pushrod vpředu a vzadu
ESP: ESP/ABS s proměnlivou charakteristikou, ovládanou voličem režimů
Brzdy: Dvouokruhový kapalinový brzdový systém s podtlakovým posilovačem; uhlíko-keramické kotouče vpředu i vzadu (třmeny šestipístkové, resp. čtyřpístkové) Kotouče s vnitřním chlazením (vpředu – vzadu)
Ø 400 x 38 mm – Ø 380 x 38 mm
Řízení: Proměnný převod s trojicí volitelných charakteristik, ovládaných systémem Drive Select Mode a soustavou Lamborghini Dynamic Steering (LDS)
Pneumatiky (vpředu – vzadu) Pirelli P0 Corsa 255/35 ZR20 – 355/25 ZR21
Kola (vpředu – vzadu) 9“ JX20“ H2 ET 32.2 – 13“ JX21“ H2 ET 66.7
Stopový průměr otáčení 12,5 m
Zpětná zrcátka Vnější zpětná zrcátka vyhřívaná, elektricky ovládaná a sklopná
Zadní spoiler Pevný spoiler z uhlíkových kompozitů, manuálně nastavitelný ve třech pozicích pro dosažení úrovně přítlaku (vysoká/střední/nízká)
Airbagy Čelní dvoustupňový airbag řidiče a adaptivní čelní airbag řidiče; sedáky s airbagy chránícími boky a hlavu; kolenní airbagy pro řidiče a spolujezdce
MOTOR
Typ V12, 60°, MPI
Zdvihový objem 6498 cm3
Vrtání x zdvih Ø 95 mm x 76,4 mm
Rozvody Elektronicky ovládané proměnné časování ventilů
Kompresní poměr 11,8:1 (± 0,2)
Nejvyšší výkon 750 k (552 kW) při 8400 min-1
Nejvyšší toč. moment 690 Nm při 5500 min-1
Nejvyšší otáčky motoru 8500 min-1
Výkonová hmotnost 2 kg/k
Emisní třída EURO 6 – LEV 2
Regulace emisí Katalyzátory se sondami lambda
Chlazení Kapalinou a olejem vzadu
Řízení motoru Lamborghini Iniezione Elettronica (LIE)
Mazání Suchá kliková skříň
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Pohon všech kol Pohon všech kol se spojkou Haldex IV
Převodovka Sedmistupňová ISR s charakteristikou řazení proměnnou v závislosti na zvoleném jízdním režimu
Druh převodovky Automatizovaná manuální
Spojka Dvoukotoučová suchá, Ø 235 mm
JÍZDNÍ VÝKONY
Nejvyšší rychlost přes 350 km/h
Zrychlení 0–100 km/h 2,8 s
Zrychlení 0–200 km/h 8,6 s
Zrychlení 0–300 km/h 24,0 s
Brzdná dráha ze 100 km/h 30 m
ROZMĚRY
Rozvor náprav 2700 mm
Délka 4835 mm
Šířka (bez zrcátek) 2030 mm
Výška 1136 mm
Rozchod kol (př./zad.) 1720/1680 mm
Suchá hmotnost 1525 kg
Rozložení hmotnosti 43/57 (př./zad.)
OBJEMY PROVOZNÍCH KAPALIN
Palivová nádrž 90 l
Olejová náplň 13 l
Chladicí kapalina 25 l
SPOTŘEBA PALIVA*
Město 24,7 l/100 km
Mimo město 10,7 l/100 km
Kombinace 16,0 l/100 km
Emise CO2 370 g/km
* Podle metodiky CE 715/2007