Když se řekne multikára či multicar, většina lidí si vybaví model M25, který brázdí naše silnice dodnes. Ve velkém se pořizoval za dob Československa a v mnohých městech bez problémů funguje dodnes.
Vozidla značky Multicar, kterou dnes vlastní německá společnost Hako, se používají v mnohých oborech. Velmi oblíbené jsou u městských technických a komunálních služeb či ve stavebnictví.
První multikára z roku 1958
Firma Multicar začínala s výrobou zemědělských strojů a přívěsů, tehdy ještě pod názvem ADE-Werke. Roku 1956 se pustila do výroby vozidla bez kabiny ovládaného pákami, o dva roky později se z něj vyvinul první Multicar s označením M21.
Verze, která se podobá těm dnes známým, byla však až M24. A po něm už přišly notoricky známé M25, jichž bylo do ukončení výroby v roce 1993 vyrobeno asi 100 000 kusů. Drtivá většina z nich šla do zahraničí, tedy i do Československa.
Legendární M25
M25 jsou u nás k vidění dodnes, jsou to spolehlivé stroje a používají se i díky tomu, že jsou stále ještě dostupné náhradní díly Multicar i na tento starší model. Prodávají se přitom jak originální, tak alternativní díly. Ty jsou k sehnání například v e-shopu Multicarmorava.cz, který je autorizovaným prodejcem komunálních vozidel Multicar. E-shop nabízí i prodej Multicar včetně bazarových vozů.
Nejnovější je M31
Nejnovějším modelem je M31 vyráběný s pohonem 4×2 nebo 4×4. Zvolit je možné i rozdílný hydraulický systém, upínací místa a pochopitelně nástavby, jichž je několik stovek (např. kontejnerové nosiče, zvedací plošiny, nakládací jeřáby, nástavby pro drcení odpadu atd.). Velmi oblíbené jsou modely T, B a C.
Koupě spolehlivého a snadno opravitelného vozu Multicar se vyplatí i v dnešní době. Vždyť o jejich kvalitě se povídají legendy, někdy bývají nazývány nejlepším přítelem pracovníků komunálních služeb. A nejen těch.