Doporučujeme

V kinech od listopadu:

 

JAMES BOND - 007

NENÍ ČAS ZEMŘÍT

image_13794

Ochrana proti hluku v autě

Jak se co možná nejúčinněji chránit před hlukem v interiéru vozu? Existuje na to nějaký osvědčený recept? Bohužel ne, každé vozidlo je jiné a existuje celá řada faktorů, které přímo či nepřímo ovlivňují vznik různých pazvuků, vibrací, drnčení a rezonancí ve voze.

V prvé řadě je třeba si uvědomit, jaký typ hluku je hlavním původcem nepříjemností při jízdě. Pokud vás trápí hluk pronikající do interiéru spodkem vozu, tedy hluk od vozovky, bude nutné odhlučnit kompletně celou podlahu a podběhy. Určitě stojí za to zvážit i výměnu pneumatik, přičemž zajímá nás hlavně údaj o jejich hlučnosti. Obvykle se také odhlučňuje kufr, což je např. u kombíků takřka nutností.

Odhlučnění podlahy

Podlaha se v drtivé většině případů odhlučňuje třemi vrstvami materiálu – antivibračním, akustickým a protihlukovým.

Antivibrační materiál zde slouží ke zpevnění spodní části automobilu. Díky zpevnění butylovým materiálem se po podlaze nese méně plechového hluku, jenž by jinak pronikal do kabiny vozu.

Účelem akustického materiálu je rozštěpení již vzniklého hluku, a to díky otevřené struktuře pěnového povrchu samotného materiálu.

Jako materiál protihlukový většinou používáme 2mm materiál značky STP, jenž působí jako jakási guma-poslední bariéra bránící hluku v průniku do interiéru. Lze ji chápat jako třetí stupeň obrany proti hluku. Dokonce i samotný materiál, jenž používáme na dílně, se jmenuje STP Noiseblock – blokáda hluku.

Kufr a podběhy

U kufru platí v podstatě totéž, nicméně na některých místech je nutné zvolit nepatrně odlišný přístup s využitím jiného typu materiálů.

Podběhy jsou pak místy, jež od vozovky propouštějí nejvíce hluku a jako takové vyžadují silnější antivibrační materiál než interiérové části vozu.

Akustické ošetření podběhů navíc nesmí absorbovat vodu z vozovky, v opačném případě totiž hrozí razantní snížení celkové účinnosti ošetření a klesá životnost protihlukových materiálů. Právě z tohoto důvodu používáme speciální akustický materiál, jenž nesaje vodu, a aplikujeme ho na antivibrační materiál na samotném plastovém podběhu. Vzniká tak druhá vrstva ochrany, jež brání šíření hluku od písku, kamínků, soli apod.

Na samotné podběhy a na výše zmíněný silnější antivibrační materiál aplikujeme tento voděodolný materiál také, čímž místy dosahujeme i 4vrstvé protihlukové ochrany.

Dveře a střecha

Pokud hluk pochází hlavně zvenčí, důrazně doporučujeme odhlučnění všech dveří (které můžete spojit i s instalací nové audio sestavy) a eventuálně také střechy, k němuž se ale obvykle nepřistupuje samostatně, nýbrž až v rámci kompletního odhlučnění celého vozu.

Střecha a dveře automobilu jsou poměrně velkými elementy, přes které prochází spousta okolního rámusu. Jejich kvalitní odhlučnění proto vyžaduje velké množství materiálu, jenž je aplikován ve více vrstvách, přičemž aplikovat by jej měli pouze zkušení technici.

Například ti z naší dílny 2din.cz, kteří střechu vašeho vozu odhluční dvěma vrstvami materiálu – jednou antivibrační a jednou akustickou. Nejdříve aplikují antivibrační vrstvu, pro kterou používají materiály značky STP. První vrstva se lepí na střechu z toho důvodu, aby se zabránilo rezonancím velké plochy tenkého plechu střechy. Prostřednictvím alu-butylového materiálu se střecha zpevní a za deště nebo při kroucení se karoserie nebude docházet k šíření hluku plechu.

Druhá, akustická vrstva se lepí na tu první a slouží k potlačení již vzniklého hluku. Díky otevřené struktuře materiálu, který vypadá jako pěna o tloušťce 10 mm, se hluk rozštěpí a již nemá tendenci odrážet se od hladkého povrchu kovu.

V rámci odhlučnění dveří se pak v drtivé většině případů používají vrstvy tři – dvě vrstvy antivibračního materiálu (jedna pro vnější a jedna pro vnitřní část dveří) a akustická pěna pro tapec.

Obzvláště na delších cestách dokáže řidiče potrápit také hluk vycházející z motorového prostoru. Pokud je hlavním původcem nepříjemností v autě právě on, bude nutné provést skutečně komplexní úpravy, které se ani zdaleka neomezují na pouhé odhlučnění kapoty. Spolu s kapotou by se totiž mělo odhlučnit také přední část podlahy a prostor mezimotoru. Na závěr lze celý proces vyšperkovat ošetřením palubní desky, kde se některá místa dá vycpat akustickou pěnou.

Obecně vzato platí, že by odhlučněním měla projít všechna vozidla nižší, střední, ale i vyšší třídy, neboť protihluková ochrana je v těchto případech poměrně žalostná. Možná tím někoho překvapíme, ale pokud je cena vozu z výroby pod 1,5 milionu korun, zpravidla je výsledek odhlučňovacích úprav dost znát. Odhlučnění je vhodné provést dokonce i na autech, která jsou v našich končinách vnímána jako prémiová, např. na Superbu III nebo VW Passat B8. U vozů značky Audi A6 a výšší, bývá protihluková ochrana celkově lepší.

Co se tedy týče ochrany proti hluku v autě, vždy je nejdříve nutné určit, jaký typ hluku nám primárně vadí a řídit se technickými vlastnostmi konkrétního vozu. Sázkou na jistotu je vždy kompletní odhlučnění, což je rozsáhlé ošetření nejrůznějších částí vozu, které zaručí, že se vám bude jezdit jako v bavlnce.

Video

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

CARS & GIRLS

Generální partner portálu:

     

 

Partneři portálu:

      

Další portály mediální skupiny HMG:

        

     CELEBRITYHOUSE.cz

 

PORTÁLY HMG :

www.carshouse.cz    www.menhouse.cz  www.womenhouse.cz  www.luxuryhouse.cz

www.gastrohouse.cz  www.celebrityhouse.cz  www.cinemahouse.cz  www.househouse.cz

www.kidshouse.cz   www.bookhouse.cz   www.hotelhouse.cz 

www.nicemagazine.cz  www.homemagazine.cz   www.golfmagazine.cz  www.letniservis.cz

 www.inspirovanikrasou.cz  www.sefredaktorzavolantem.cz   www.rozhovoryzavolantem.cz

www.watchhouse.cz  www.luxusniplaze.cz  www.luxurymagazine.cz

www.snehovyservis.cz  www.podcasthouse.cz  www.menhouseman.cz

www.nejlepsikavarny.cz

TOPlist