Připravujeme

Obsah:

LEDEN / ÚNOR 2017

Mercedes-Benz Maybach Vision 6
Tesla P 100 D
Autosalón Paříž 2016
BMW Alpina B7 Biturbo
Fenomén jménem SUV
Elektromobilita
Pirelli kalendář 2016

A ještě mnohem více...

 

image_10244

Reportáž | Škoda 4x4 Driving Experience

Pohon všech čtyř kol je čím dál, tím víc atraktivnější a žádanější variantou přenosu výkonu na silnici. Nejinak tomu je i u domácí Škody a o kvalitách jejich systému jsme se byli přesvědčit  na vlastní ruce a nohy v rakouském tréninkovém centru Pachfurth. Pojďte se s námi podívat na fotografie a přečíst si pár dojmů z ježdění se 4X4 modely Škoda.

 

Modelová paleta

Aktuálně se v nabídce mladoboleslavské automobilky nachází celkem 5 modelů, které využívají mezinápravovou spojku Haldex pro rozpohybování zadních kol. Patří tam Škoda Octavia Combi, Škoda Octavia Scout,  Superb, Superb Combi a SUV s názvem Yeti, všechny tyto modely s přídomkem a značení na karoserii 4x4. Důkazem zvýšeného zájmu o tyto modely budiž ztrojnásobená poptávka v letech 2008-2013.  Dalším zajímavým číslem je 20,6%, které označuje podíl pohonu obou náprav v modelových řadách, ve kterých je 4x4 nabízeno. Toto číslo sice zvyšuje model Yeti, který je ve většině kombinací nabízen pouze s pohonem 4x4, nicméně na automobilku, která v této sféře nemá žádnou velkou historii, je to opravdu hezký výsledek.

Prvním takovým vozem byla v roce 1999 Škoda Octavia Combi, která byla v roce 2002 doplněna také karosářskou variantou liftback. U čísel ještě chvíli zůstaneme, z továren Škoda vyjelo prozatím asi 60 100 vozů 4x4 a v celkovém objemu všech vyrobených vozů Škoda to pak dělá zhruba 7%.

Podle slov předsedy představenstva mladoboleslavské automobilky Prof. Dr. h.c. Winfried Vahlanda, „ Se Škoda Auto nachází uprostřed největší modelové ofenzívy ve své historii. “ Dále potvrzuje výše uvedená čísla: „V uplynulém roce jsme inovovali naši nabídku vozů s pohonem všech kol tak, jako ještě nikdy dříve. Důsledně tak pokračujeme v pozitivním vývoji posledních let. Jen od roku 2008 jsme objem prodejů vozů 4×4 ztrojnásobili. Podíl ‚čtyřkolek‘ vzrostl na více než 20 %. Stále více zákazníků oslovují vynikající jízdní vlastnosti, komfort, bezpečnost, všestrannost a výkonnost našich modelů s pohonem všech kol. Tím naše moderní paleta modelů 4×4 významně přispívá k růstové strategii podniku.“

 

On Road

Jako první se nám v okolí rakouské Vídně dostávají do rukou modely Superb a Octavia. Po krátké informační poradě jsme rozděleni do skupin tří instruktorů, kteří se s námi seznamují a posléze usedají do vedoucí Octavie. Rychlejšími kroky se přesouvám k řadě a vybírám automobil, který by se mi zamlouval nejvíce, abych vzápětí zjistil, že to bylo naprosto zbytečné.

Velkou výhodou této akce byl fakt, že po každém zajetém úseku došlo k výměně vozů. Tudíž jste ten samý povrch a konkrétní trasu absolvovali v několik vozech, za jejichž výběr zaslouží Škoda pochvalu! Sedím, nastavuji si sedadlo, zrcátka, rozhlížím se krásném interiéru verze Laurin a Klement a najednou je přede mnou volné místo. Program je tak nabitý, že není času nazbyt a já si říkám, že jsem měl tu vysílačku lépe poslouchat. Vjíždím na kluzký povrch, který je těsně přede mnou ještě více namokřen. Naštěstí bylo první kolo jenom o vyzkoušení rozdílu trakčních podmínek do kopce na vlhčené kluzné ploše a další bod pro mě byl ve formě zvoleného automobilu. Superb Combi 4x4 DSG si s touto disciplínou poradí na jedničku a já se překvapivě rychle a bez žádných potíží objevuji na vrcholu testovacího kopce. Jak jsem již zmiňoval výše, vhodné zvolení konfigurace vozů a jejich střídání bylo pro tuto akci klíčovou a tak se v dalších kolech setkávám s vozy s pohonem pouze přední nápravy a také s manuální převodovkou, vše v různých kombinacích. A právě na těchto površích se sníženou adhezí máte možnost dokonale porovnat a především posoudit jako moc přiřazení zadní nápravy pomáhá.

Trať je po vystřídání všech vozů vždy nějaký způsobem modifikována a tak se setkáváme s překážkami v podobně vodních stěn a nebo tvarování kluzné plochy do podoby zatáčky na dalším úseku. Pohon 4x4 řešený pomocí mezinápravové spojky Haldex ve své poslední, tedy páté generaci, zaslouží pochvalu. Jeho připojování, lépe řečeno přesun výkonu na zadní kola je takřka neznatelný a pokud dodržujete základní podmínky pro bezpečnou jízdu na povrchu se sníženou adhezí je velice intuitivní a nijak nenásilný. Pouze dopomůže pomocí zadní nápravy automobil přitáhnout do vnitřku zatáčky. Pokud však na tyto podmínky zapomenete a Vaše nenechavá ruka, stejně jako ta moje, vypne stabilizaci, překvapivě se ze 4,8 metru dlouhého Superbu stane zábavné auto, které dovolí projet „zatáčku“ v pěkném dlouhém powerslidu. To bylo příjemné překvapení. Za mě se volbou číslo jedna po tomto „boji“ stává Superb Combi s pohonem 4x4 a manuální převodovou skříní.

 

Off Road

Škoda samozřejmě nezapomněla na model, který se v disciplínách, ve který je potřeba pohon všech kol vyzná nejlépe, SUV s názvem Yeti. Ten nás vozil v druhé části testování a to po terénním polygonu, který je v rakouském Pachfurthu také k dispozici. První metry vedou k železným ližinám simulujícím prokluz na různá kola. Zde už stojí připravený Yeti, u kterého nám je vysvětlen a následně demonstrován systém elektronických uzávěrek EDS, které se nacházejí na obou nápravách. Na video se můžete podívat pod článkem.

Opět nasedáme do „sněžných mužů“ a pokračujeme po terénním polygonu už po vlastní ose a s vlastními schopnostmi jízdy v terénu. Upřímně, nejsou ani žádné snad vyžadovány. Na starost nás opět mají instruktoři a ochrannou ruku nad námi drží také systém asistentů pro jízdu v terénu, který je schovaný na palubní desce pod tlačítkem OFF-ROAD. Série výjezdů a sjezdů doprovázena bočními náklony a přejezdem v písku není pro Yeti sebemenší problém. Na trase se vyskytovali také dva prudké sjezdy přesahující 40% klesání. Ty se zde nacházeli pro využití asistentu pro sjíždění svahů, který je aktivovaný v režimu off-road a umožňuje bezpečnou, kontrolovanou jízdu z kopce například na cestách pokrytých sněhem, strmých lesních stezkách nebo obecně velmi příkrých svazích. Funguje do rychlosti 30 km/h a od 10% klesání se systém aktivuje automaticky. V tomto módu dokáže Yeti prakticky sám sjíždět svah s rychlostí optimálně přizpůsobenou podmínkám. Otáčky motoru se v případě potřeby automaticky sníží nebo dokonce dojde k automatické aktivaci brzd, přesně tak tomu bylo v našem případě. V tu chvíli jen držíte volant a díváte se jak Yeti ukusuje kousky kopce. Řeknu Vám, je poměrně těžké překonat ten psychický blok, kdy Vám mozek říká, že by Vaše noha měla vší silou stát na brzdovém pedálu, ale není potřeba. Yeti postupně odvaluje kola, aby nedocházelo k městnání materiálu podloží a Vy jen dirigujete směr jízdy.

 

Dvě, nebo čtyři?!

Pokud máte možnost výběru pohonu, tuhle otázku si při výběru nového vozu pokládá asi každý. Z prodejních čísel a vůbec poptávky jako takové po vozech 4x4 je patrné, že se stále více lidí při svém rozhodování přikloní k variantě číslo dva. Ano, je pravda, že takto markantní rozdíl mezi „dvoukolkou“ a „čtyřkolkou“ zažijete pouze na extrémních površích, ale i na ty se občas dostanete. A pokud své auto využíváte naplno i v zimě, je pohon 4x4, který Škoda nabízí v závislosti na modelu za příplatek pohybující se kolem 50 000,- Kč určitě doporučitelný.

 


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

FOTOREPORTY

AKCE

CARS & GIRLS

Generální partneři portálu:

              

Partneři portálu:

            

Další portály mediální skupiny HMG:

       

TOPlist